Doliu in lumea artistica din Romania. Sculptorul Dumitru Pasima a murit, marti, la varsta de 87 de ani. Anuntul a fost facut chiar de catre fiica artistului, Lila Passima, intr-o postare pe Facebook.
„Dumitru Pasima — Tache pentru familie si apropiati, Pasima pentru colegii de breasla — a spus ieri la revedere unei lumi pe care el nu o mai simtea ca fiindu-i apropiata. Cu o seriozitate si o atitudine aproape ascetica fata de meseria lui, pe care a iubit-o pina la sfarsit cu un devotament neimputinat, sever in principii si un pedagog rar, cu o intelegere profunda a substantei launtrice a sculpturii si o perspectiva morala asupra miscarii noastre in lume, Dumitru Pasima a daruit sculpturii si artei romanesti o mica lume mare, pe care daca ai sansa sa o descoperi si sa o vizitezi o vei pastra in gindurile si bucuriile inimii tale.
Pentru cei care nu au avut sansa sa ii cunoasca mica lume mare sculptata, povestita intr-o expozitie si intr-un catalog, Dumitru Pasima a fost un artist al carui demers a explorat de-a lungul timpului teritoriul sculpturii clasice, adaugandu-i elemente ale spiritualitatii lumii crestine si construind o sinteza formala apropiata lumii greco-romane, culturilor mediteraneene si bizantine.
Publicitate
Folosind sistemul de semnificatii si simboluri din lumea traditionala crestina, cu surse de inspiratie din arta taraneasca si culta autohtona, cat si a teritoriilor din Balcani, Dumitru Pasima a creat o sculptura monumentala epurata de accesorii decorative si descriptive, transfigurand semnele lumii figurative intr-o poetica a geometriei spatiului sacru (Poarta, Veghe, Sacrificiu, Mioritica, Scara, Pieta, Mama si Fiul, Zbor, Intrarea in paradis,etc.).
Nu acelasi lucru a urmarit in arta portretului, unde atentia sa s-a indreptat spre framantarea si modelarea expresiva a materiei, spre surprinderea expresiei chipului pana la detaliile ultime ce construiesc identitatea, dand astfel imaginii figurative o materialitate si o plasticitate ce l-a apropiat de arta portretului roman.
Lumea atelierului artistului reconstituie fragmentar contextul cultural si social in care s-a format si si-a conturat demersul artistic incepind cu primele tabere de sculptura de la Magura, Casoaia si Arad, si pana la creatiile ultimilor ani dedicate explorarii portretului si monumentelor de for public.
Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!”, a scris fiica artistului pe Facebook.